KALEDONSKI KANAL (Caledonian Canal), kanal u sjevernoj Škotskoj, spaja Firth of Lorne na jugozapadu i zaljev Moray na sjeveroistoku. Izgrađen je spajanjem niza jezera (Loch) u dubokom rovu Glen More, koji prosijeca Škotsku visoravan. Opasnost plovidbe po Kanalu La Manche za Napoleonovih ratova i želja da se upošljavanjem spriječi prevelika emigracija bili su neposredni povod da se iskoriste prednosti Glen Morea.

Povezivanjem izduženih jezera Loch Ness, Oich i Lochy, dobio se vodeni put, koji je skratio plovidbu oko sjeverne Škotske za 644 km. Mjernički radovi počeli su 1773, a izgradnja je završena 1822. Od sjevernog ulaza blizu Invernessa do južnog kod Fort Williama kanal je dug oko 96,3 km, ali na prokopani dio otpada tek 35,3 km. Duž kanala izgrađeno je 28 ustava (visokih do 2,4 m) . Iako su troškovi izgradnje bili veliki (proračunom predviđena svota od 350.000 funti narasla je na preko 1,000.000 funti), kanal je imao niz nedostataka. Dubina vode u prokopanom dijelu iznosila je svega 3,6 m, a jaki vjetrovi u ovoj dolini zadržavali su plovidbu, jer nije bilo tegljača. God. 1839 zaključeno je, da se kanal produbi na 5,1 m i snabdije parnom vučom. Rekonstruirani kanal predan je prometu 1847 i otada je stalno u upotrebi za brodove s gazom do 4,5 m. S obzirom na živi promet u Prvom svjetskom ratu pomišljalo se između dva rata na ponovnu rekonstrukciju, da bi se kanal prilagodio potrebama modernog prometa, naročito preuređenjem 8 ustava kod Banavie, koje koče promet. Ta rekonstrukcija nije izvršena, i kanalom prolaze samo manji brodovi.I. C.