FRANŠIZE (oslobodnice; engl. franchise clauses, franc. franchises, tal. franchigie) znače kvantitativno i kvalitativno sužavanje obveza osiguratelja. Kvantitativno sužavanje obveza osiguratelja odnosi se na štete ispod određenog fiksnog iznosa ili postotka od osigurane sume ili vrijednosti osiguranog interesa, koje osiguratelj ne naknađuje i koje stoga snosi sam osiguranik. Osiguratelji naime isključuju isplate manjih šteta, koje se u praksi dešavaju u velikom broju i koje bi s troškovima postupka i likvidacije previše teretile fond premija, dok za osiguranika nisu osjetljiviji gubitak, a ujedno služe kao podstrek osiguraniku, da u vlastitom interesu izbjegava štete. Nastaje pritom pitanje, kako se ima računati šteta, koja premašuje taj fiksni iznos ili postotak, pa postoje dvije mogućnosti rješenja: a) odbitna (deductible) franšiza, s obvezom da se naknadi samo višak i b) integralna (non deductible), s obvezom naknade punog iznosa, kao da franšize nema.
Kvantitativne franšize za brod ugovaraju se za trup i stroj, skupno ili posebno, ponajčešće u fiksnom iznosu; kod putničkih brodova još posebno i za putnički uređaj; kod specijalnih brodova posebno za specijalna postrojenja (na pr. hladionička). Njihova je visina načelno ovisna o starosti i klasi broda, ali se može nadoknaditi većom premijom. Kvalitativno sužavanje odnosi se: a) na djelomično isključenje nekih posljedica i šteta proisteklih iz osiguranih rizika, ili b) na potpuno isključenje takvih posljedica i šteta za određene kategorije nezgoda i rizika (ili za pojedine nezgode i rizike) iz sklopa onih, koje su pod uvjetima punog osiguranja obično pokrivene.
Franšize, prema vrsti i obujmu, dovode do raznih podtipova osiguranja, među kojima su u međunarodnoj praksi osiguranja brodova najčešći ovi primjeri: 1. Premašenje partikularne avarije (Excess P/A), po kojem osiguratelj naknađuje štete partikularne (zasebne) avarije (v. Avarija) samo za višak, koji premašuje u polici osiguranja utvrđenu franšizu. (Ova klauzula je važna za engleski sistem, jer bi inače po njemu, za razliku od romanskih sistema, osiguratelj bio dužan naknaditi punu štetu). 2. Potpuno isključenje P/A (Free P/A Absolutely), po kojemu su iz pokrića osiguranja isključene u cijelosti sve štete partikularne avarije, kao i zahtjevi iz naslova štete generalne (zajedničke) avarije, pretrpljene na trupu broda. 3. Samo potpun gubitak (Total loss only) isključuje sve štete iz bilo kojeg naslova, a pokriva samo potpun gubitak broda (Nema naknade makar brod izgubio i sposobnost za plovidbu). 4. Isključenje P/A osim (Free P/A unless) isključuje naknadu šteta partikularne avarije, osim ako su proistekle iz sudara, nasukanja, požara i potonuća broda.
Prvi primjer pripada grupi kvantitativnih, a ostali grupi kvalitativnih franšiza. U praksi postoje i kombinacije raznih tipova, a to ovisi o sporazumu između osiguranika i osiguratelja. Tumačenje franšiza često je vezano uz namjeru stranaka, da njihov ugovor bude zasnovan na nekom određenom sistemu prava i po njemu u spornim pitanjima dopunjen.
Po sličnim načelima dolaze franšize do izražaja i kod osiguranja robe (tereta). Kvantitativne se franšize na robu računaju ili od cijele pošiljke, ili od serije, ili od komada. Za osiguranika je najnepovoljnija franšiza od cijele pošiljke; to je u praksi ublaženo posebnim odredbama, po kojima se, na primjer, pri prijevozima robe teglenicama ili maonama do broda ili od njega, svaki šlep ili maona smatra posebnim osiguranjem, uzimajući kao osnovu za obračun franšize samo vrijednost toga dijela pošiljke. Po serijskoj franšizi i franšizi od komada, šteta ne mora premašiti postotak franšize u odnosu na vrijednost cijele pošiljke, i osiguratelj naknađuje štetu, čim ova premaši postotak u odnosu na vrijednost samo jednog broja (niza, serije) koleta, odnosno samo jednog komada. Visina franšize za robu kreće se od 2 do 5%, a u specijalnim slučajevima i do 10%. — Franšize, dakle, znače, da sam osiguranik preuzima na sebe neki rizik s uštedom u premijama osiguranja.
LIT.: E. Piani, Polizza italiana di assicurazioni marittime sopra merci e Lloyd's Policy, Trieste 1930; M. Domas: L' AssurSnce maritime au Lloyd's, Paris 1937; Priručnik spoljne trgovine, Beograd 1949.L. T.