AMOY, 24°27'N i 118°4'E, grad (oko 240.000 st.) i luka na jugoistočnoj obali Kine u pokrajini Fukien.

A. se razvio na dva otoka na ušću rijeke Kiulung (Zmajeva rijeka). Kineski grad, koji je zamijenio stariju i zamuljenu luku Chianchow (Caitun Marka Pola), leži na otocima Amoy i Kulang Seu. Kinezi su ga 1394 utvrdili zidinama; 1544 osvojili su ga Portugalci, ali su već 1549 protjerani. 1624 dolaze Holandani, a malo za njima Englezi. Kasnije je bio jako uporište gusara, pristaša zbačene dinastije Ming, koja je protjerana na Formozu. Od 1730 Kinezi su ga zatvorili i koncentrirali stranu trgovinu na Canton. 1841 Britanci osvoje grad, koji je nankinškim sporazumom slijedeće godine otvoren stranoj trgovini, a 1899 dobili su i Japanci koncesiju. Pored starijeg kineskog dijela, koji i dalje ostaje poslovni centar, razvija se u drugoj polovici XIX. st. na suprotnom otočiću Kulang Seu lijepa, pretežno strana stambena četvrt. Temperatura koleba između 50 i 38°, a godišnja količina oborina iznosi 1200 mm. Luka je smještena u kanalu između dva otoka, odnosno dva gradska dijela. Pristup do luke kroz otočnu skupinu zahtijeva oprez, ali su opasna mjesta dobro označena. U luku se može ući sa dvije strane. Kako amplituda morskih mijena iznosi od 3 do 4,8 m, to se obično pri oseki ulazi s vanjske, jugoistočne, a pri plimi s unutrašnje, sjeverozapadne strane. Brodovi se vežu na plutače, koje pripadaju pojedinim parobrodarskim društvima. Zbog grebena, plićaka, lanaca plutača i podvodnih kabela neophodno je potrebno dobro poznavati lučki prostor, te je pilotaža obavezna, a noću se ulazi i izlazi samo pod izuzetno povoljnim prilikama. Ukrcaj i iskrcaj vrši se pomoću malih brodova. Pored skladišta u jugoistočnom dijelu luke izgradila je Standard Oil Co. posebno pristanište i skladišta na sjeveroistoč. dijelu poluotoka Sung Seu. Manji popravci mogu se izvršiti u državnom brodogradilištu na sjeverozapadnom dijelu grada, gdje ima i suhi dok. Luka ima veliko značenje kao sklonište za vrijeme tajfuna, koji su u Formoskom prolazu osobito snažni. Pored vicinalne željeznice, ograničeni promet sa zaleđem je riječni i nosački. Izvozi se čaj, a uvoze male količine raznovrsne robe. A. ima glavno značenje kao snažno parobrodarsko uporište i emigraciona luka za Indoneziju. Ima dobre telegrafske, radiotelegrafske i avionske veze. Redovite parobrodarske veze imao je s Formozom, Japanom, Filipinima i primorjem između Shanghai-a i Cantona.J. Rć.